Exploring Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Veldhoen - WaarBenJij.nu Exploring Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Veldhoen - WaarBenJij.nu

Exploring Africa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

27 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Goedemorgen allen,

vanwege gebrek aan activiteit op stage, lees: verveling, maar weer een verslagje. Ik moet wel eerlijk toegeven dat de grijze massa niet meer is wat het geweest is en ik best wel diep moest graven in mijn geheugen. Heb net al even gekeken waar ik was gebleven en moet zeggen dat de twee weken erna niet zo spannend waren. Ben twee weekenden thuis gebleven of omgedraaid vanwege maag/darm/buik probleempjes (alsjeblieft). En stage is enigzins eentonig maar nog altijd wel ok. Dussss Mzoli's had ik al verteld, die week erop zouden we een wijntour doen maar mijn maag besloot in opstand te komen en heb heel de dag in bed gelegen, gelukkig voor mij regende het. Minder gelukkig voor de rest. Maargoed na dat weekend was ik het dus behoorlijk beu en wilde ik onderhand ook wel weer eens leuke dingen gaan doen. De meesten van jullie weten wel hoe slecht ik ben in stilzitten en me vervelen, al kan ik ook goed een pyjamadag houden (Kim ik was je voor!). Maargoed dus de week erop stond er niet zo gek veel op de planning, voornamelijk weinig doen, genieten van de lekkere ciders die ze hier hebben (Savannah, Hunters!!) en op pad op Long street. Inmiddels hebben we een soort van stamkroeg/club gevonden, de 169. Je moet je even voorstellen dat het bijna net zo fout klinkt als dat het is. Lekker bubbelen en shaken op r&b uit de jaren '90 haha, ok zie je 't al voor je. Dus, een week later in het zonnige Kaapstad was het tijd voor een deephouse feestje, we love summer chapter 4 on the ostrich farm. Het leek een beetje op de Ijzerenman/Aquabest in het klein. Er stond een soort van podiumpje geplant op een stenen verhoging en twee tentjes met drank en twee met eten. Meer heb je niet nodig. Natuurlijk weer mega goedkoop wat nogal ten nadele ging van mijn status op dat moment. Dubbele wodka Red Bull voor 45 rand wat dus ongeveer 3 euro is. I like. Super mooi feestje gehad maar helemaal gesloopt en mega smerig aan het eind van de avond naar huis. Echt een super goed idee om de volgende dag een berg te gaan beklimmen, not. Maar die-hard dat ik ben, toch maar mee gegaan. Eerst weer even gezocht waar die Elephant eye hike nou precies was. Schijnt voor ons nogal lastig te zijn om de weg in een keer te vinden haha. En nee, ik zat niet achter het stuur dus het lag niet alleen aan mij. Ik heb mijn soortgenoten wel gevonden. Eenmaal aangekomen had ik er toch wel spijt van dat ik meeging, tering die berg was hoog. Na 2 valpartijen en open knieën de bergtop/grot bereikt. Echt supermooi! (Foto's staan op Facebookert). Ik denk dat het etentje na de hike de stilste ooit is geweest haha, iedereen helemaal gesloopt. Dus afgelopen weekend was helemaal mooi, vrijdag vrij. Het was Human Rights day, desondanks eigenlijk geen vrij natuurlijk. Krijg je als je in de Horeca wilt werken haha. Maar dus vrijgevraagd voor het We are one festival. Het was zo'n festivalletje met van dat poeder wat werkelijk waar aan het einde van de dag ooooveral zat. Wij vonden het een goed idee om de dag erna een townshiptour te plannen want zo'n festival duurt niet tot laat. Dat klopte ook wel, maar dan moet je erna niet opstap gaan natuurlijk. Ik moet zeggen dat ik het best zwaar had de volgende dag. Gelukkig besloot Pele om 50/60 op de autoweg te rijden dus dat viel nog enigzins mee, al duurde t wel ellendig lang eer we er waren. Oh btw het township heet Langa en is het oudste township in Kaapstad. Voor de gene die niet weten wat een township precies is. Het zijn een soort dorpjes/wijken die aan de rand van de stand zijn gebouwd voor niet-blanke inwoners. Het zijn huisjes die bestaan uit golfplaten en soms ook uit plastic zakken maar ook stenen huizen, zit dus best wel een groot verschil tussen. De overheid heeft ook nieuwe huizen e.d. gebouwd zodat ze daar in kunnen wonen maar lang niet genoeg voor iedereen dus vandaar dat de meeste er blijven wonen. Als je meer over die townships wilt weten, thank god for google/wikipedia ;). Goed het maakte bij mij best wel wat indruk. Die hele tour kon me gestolen worden voornamelijk omdat je echt een toerist aan het uithangen bent. Begrijp me trouwens niet verkeerd want deze kant van Afrika moet je ook echt gezien hebben maar het feit dat je daar met een busje met 9 blanke kiddo's naar binnen rijd vind ik drie keer niks. Maar zodra wij de township inliepen kwamen de kinderen al aangestormt om een blanke te claimen. Wel een grappig gezicht om sommige van ons met een kind aan de arm te zien. Inge is niet zo'n kindervriend haha. Onderweg hadden we wat appels en koekjes gekocht om daar uit te delen aangezien de mensen daar vaak niks te eten hebben en het voor ons een kleine moeite is om dat voor ze te doen. Wat ook wel apart was trouwens. Een meisje had mij nogal opgeeisd echt zo'n kleine diva en die sloeg letterlijk de andere kinderen van me weg, de feeks. Als laatst kregen we een lokaal gebrouwen vies drapje wat je met je katerhoofd echt niet naar binnen wilt werken. Om ons dus te verwelkomen in Afrika. Het heet Umqombothi en 't smaakt naar een mix van rotte yoghurt ei en melk. Maar het is een mix van mais, gist, water en nog wat toellie. Buh ik word er al weer misselijk van als ik eraan denk. Na de tour stond ik er wel even bij stil dat wij toch wel heel erg blij mogen zijn met onder andere een fatsoenlijk dak boven ons hoofd en eten binnen hand bereik.
Goed zondag, sandboarden. Eenmaal aangekomen stond er bij een parkeerplaatsje richting de duinen een chabbie mannetje te wachten tot wij er waren met z'n pick up. Wij al grapjes maken dat we dat takke end moesten lopen. Nee hoor hoppa met z'n allen achterin, dat was ook weer een hele ervaring haha. Sandboarden is echt een aanraden op al het zand op plekken waar je dacht dat zand nooit zou komen na. Om het lange weekend af te sluiten zijn we maandag naar GAPA gegaan in Khayelitsha, ook een township. GAPA staat voor grandma's against poverty and Aids. Een heel mooi initiatief! Zodra we er bijna allemaal waren werden we al verwelkomd door energiek gezang! Echt super om zoiets te zien en zo knap hoe die vrouwen zich door het leven worstelen. De vrouwen die zich hebben gevonden in GAPA zijn zelf HIV positief of hebben iemand verloren eraan of dealen er op het moment mee met iemand. Daarnaast zat er ook een vrouw waarbij kanker was ontdekt en zonder GAPA had ze de behandelingen niet kunnen betalen! Ze vertelde het in Xhosa dus kon het natuurlijk eerst niet verstaan maar toen de president het vertaalde konden de meeste wel een traantje pikken. En weer zo'n moment dat je denkt, wij Kaapskoppen moeten ons niet zo aanstellen! Al met al leer ik hier dus ook nog eens wat, tot nu toe eigenlijk niet veel van het echte Afrika gezien omdat Kaapstad echt een westerse stad is maar we hebben nog van alles op de planning staan. Moet wel zeggen dat zoiets als die tour en GAPA al wel een stapje in de richting is. Maar over het algemeen kom ik er weinig in aanraking mee. Voornamelijk omdat bij mijn stage alleen Europeanen binnen wandelen. Wat wel weer typisch was, op de weg naar huis van GAPA lagen er in eens autobanden en zooi op straat welke in de fik gestoken waren als in de trend van protesten. Kom je in Nederland niet zo snel tegen natuurlijk.
Oh en btw haha, gisteren ben ik weer mooi even m'n blonde zelf geweest en mijn eerste ervaring met een lege accu is ook weer van de checklist! 's Ochtends komt er iemand van de tuinmannen naar binnen dat het licht aanstond dus ik uitgezet. Wil ik wegrijden, kwam er niet veel meer dan een zielig ratelend geluidje uit de auto, crap. Dus weer naar binnen, kreeg al van mijn managers naar m'n kop geslingerd dat ik such a blondie ben. Anyway, ik met mijn managers die startkabels geprobeerd om de auto aan de praat te krijgen. Ik zeg nog, hoort die rook van die kabels te komen. Jaaa dat is normaal. Hm. Volgens mij niet ghehe. Naja goed dus auto nog altijd niet aan de praat. De man van de eigenaresse maar gebeld. Ik moet zeggen dat mijn geduld hier wel op de proef gesteld word haha men wat zijn die mensen traag. Dus hij weer met die kabels proberen, die het natuurlijk niet deden. Uiteindelijk nieuwe gehaald en auto aan de praat gekregen. Zo snel mogelijk naar huis en de auto niet af laten slaan, gebeurd me natuurlijk nooit. Spannend ritje naar huis wel haha. Toch maar de auto omgewisseld just in case want ik zie het wel weer gebeuren. In plaats van de crack Sting heb ik nu een Fiat paloi ofzo, slechte grap maar ik vind het meer een polio. Gammel bakje. Goed jullie horen over een tijdje wel weer iets van me. Het is inmiddels als weer middag zie ik dus mocht er weer een wijsneus tussen zitten die dit leest, ik was je voor.
Houdoetjes, love you long time.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Internship Cape Town

Op avontuur in Kaapstad!

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2014

Everything comes to an end

15 Mei 2014

I don't dance, I move

27 Maart 2014

Exploring Africa

23 Februari 2014

Lovely Cape Town

05 Februari 2014

Wereldreis
Lisa

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 5471

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 21 Juli 2014

Internship Cape Town

Landen bezocht: